torsdag 29 november 2007

Barn på resan

Det finns mycket positivt att ha med Edgar på en sån här resa. Först och främst för att han är världens mest skitgoa unge men även för att vi får en del fördelar. I Bangkok fick vi världens VIP behandling på flygplatsen. Vi vinkades först förbi kön till incheckningen (halvtimmas kö), förbi kön till passkontrollen, förbi kön till security och sen fick vi gå på planet först. Grönt ljus hela vägen… Konstanta leenden och nypanden i små tår, Edgar stormtrivdes! Vidare hade vi barnvakt vid ett flertal massagetillfällen, gratis toa på köpcentret (vi skulle mata, men dom trodde vi skulle byta på honom. Där tjänade vi 1 baht, ca 20 öre… många bäckar små!!) Här på Bali blir turister konstant inropande i affärer, till små köpstånd och massageställen. Inte vi, så fort någon får syn på Edgar låter det inte: Excuse me sir, come look in my shop, utan hello baby! Hello baby! Följt av: How old? Folk kommer helt enkelt av sig och Arvid och jag flyter förbi helt obemärkta, ha! Vi blir också erbjudna ”special baby price”, vilket betyder att dom börjar pruta av sig själva… NICE!!
Sista tiden i Bangkok
Nu har vi varit på Bali ett par dagar men jag har fortfarande inte updaterat er sen Bangkok. Slött av mig, synd om er!
Vi hade det helt enkelt för skönt att jag inte kom mig för att sätta mig framför datorn. Vi fick bland annat daglig massage antingen fotmassage, thai massage eller som Arvid provade, oilmassage. Den som fick fotmassage hade hand on Edgar. Vi försökte tima det så att han skulle sova undertiden men det misslyckades för det mesta. Vakade han fick han komma upp antingen till en söt lite thailändska, eller till Arvid eller mig (beroende på vem som satt där). Fick jag massage kunde han få mat under tiden, annars fick han vänta en stund på att jag kom ner, mörbultad och lycklig!
Vi njöt av maten, restauranger och mat i små stånd på gatan. Det fanns en mängd små stånd på gatan strax utanför vårt hotell där vi pekade på små grillade spett, omelett eller risrätter. Smaskigt!
VI shoppade oss sanslösa… Vi har tagit med en massa blöjor som när dom är uppanvända ska generera lite utrymme för inhandlade grejer. Packningen är sprängfull och vi väntar bara på att Edgar ska behöva ha en ny blöja för att frigöra lite plats. Mycket var billigare, men inte allt, mycket var finare, men inte allt, mycket var galnare, men… jo nästan allt. Alla stora affärer fanns, men även många många små roliga. Bangkok är helt enkelt ett himmelrike för shoppingfantaster. Vi rekommenderar dock att man stannar där på väg hem, inte på vägen dit som vi gjorde. Det blir så mycket att bära…
Vi är mycket nöjda med vårt stopp i Bangkok. Jag har dömt Thailand på förhand och i stort sett osett (det hjälps faktiskt inte att redan ha varit där), tänkt att det är tråkigt bara för att alla åker dit. Det är det inte!! Det är roligt, mycket roligt…

1 kommentar:

Anonym sa...

Vad härligt att allt har gått så bra med resan och att ni verkar leva som en kungafamilj där borta! Fortsätt med det!